مبلمان

نکات مهم طراحی مبلمان از نگاه طراحان

در طراحی مبلمان و همچنین دکوراسیون های چوبی از نرم افزارهای متنوعی استفاده می شود که هر یک قابلیت های گوناگونی دارد. امروزه می توان با توجه به شناخت کامل از انتروپومتری بدن (روش اندازه‌گیرى بدن انسان) -که بسته به نوع اپراتور که ممکن است از لحاض بدنی متفاوت باشد- بهترین مبل و سازه چوبی را طراحی نمود.
البته نکات ارگونومی هم می بایست در این گونه طراحی ها لحاظ گردد. طراحی دکوراسیون و مبلمان همواره یکی از مهم ترین بخش ها می باشد و برخلاف تصور برخی، شامل بسیاری از وسایل و نه فقط مبل راحتی اتاق نشیمن یا مبل رسمی اتاق پذیرایی است. یکی از مهم ترین المان های مبلمان در بیشتر فضاها صندلی است که در واقع توجه به طراحی آن، سرآغاز گرایش به طراحی مبلمان هم هست. « سندلی » یا شاید هم « صندلی » در تعریف، همان چهارپایه کوچک پشتی داری است که روی آن می نشینند. گرچه صندلی های امروز در زندگی ما گاهی چهارپایه، گاهی پشتی و گاهی هم هیچ کدام را ندارند، بنابراین هدف اصلی از این نوع طراحی، بالا بردن زیباسازی فیزیکی و هماهنگی آن با احساسات درونی انسان، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی و همچنین حضور موفق در بازار های جهانی می باشد.

طراحی و کارکرد سه گانه در طراحی مبلمان دکوراسیون داخلی

معمولا در دنیای طراحی مبلمان و دکوراسیون از سه کارکرد صحبت می شود:

کارکرد استتیک در طراحی مبلمان

فاکتورهای عمده در قضاوت کارکرد استتیک تاثیرات متقابل فرم های اصلی و فرم های جانبی می باشد . ولی فاکتورهایی مثل رنگ، مواد و سطوح باعث (خوش آمدن) و یا (خوش نیامدن ) از آن محصول می گردد. تلاش طرح در ایجاد عامل (خوش آمدن) از محصول در بیننده و یا استفاده کننده است. چرا که زمینه ای برای خرید محصول می گردد.

کارکرد سمبلیک در طراحی مبلمان

این کارکرد بیشتر در جهت هماهنگی تیپ عمومی استفاده گر و محصول صحبت می کند، آیا محصول به دارنده آن می آید ؟ آیا این محصول از نظر اجتماعی، دارنده خود را در کلاس های اجتماعی خاصی نشان می دهد و یا نه ؟ سطوح سمبلیک دارای خاصیت های وابسته به زمان و قابلیت تغییر با مد هستند.

کارکرد عملکردی در طراحی مبلمان

این کارکرد در مورد قابل استفاده بودن محصول در عمل سئوال می کند. این کارکرد روشن می کند که در چه شرایطی و ابعادی، یک محصول به اهداف خود دست می یابد. و اساسا یک محصول قابلی ت و کارایی لازم را جهت انجام وظیفه خود دارد یا نه؟ در اینجاست که بحث استفاده از ارگونومی در طراحی مطرح می شود که به خصوصیات فیزیکی و روانی انسان بعنوان استفاده گر و یا انجام دهنده کار می پردازد. به نحوی که خصوصیات محل کار و یا استفاده از محصول را با شرایط انسان هماهنگ می سازد تا انجام کار و یا پروسه استفاده و مصرف به شکلی بهینه صورت پذیرد. ارگونومی خصوصا بر طراحی مبلمان و دکوراسیون نظر ویژه ای دارد.
مدل ارگونومی، نمونه ای با ابعاد واقعی است که بر روی آن، کیفیت ارگونومی آزمایش می گردد . برای مثال: نحوه در دست گیری وسیله، نحوه نشستن و قرارگیری اپراتور، میز ان راحتی مبلمان و تنظیم راحت آن، ارزش بالای استفاده و عدم استفاده از تزئینات، طول عمر زیاد ایمنی و استفاده از ارگونومی، اعتبار نا محدود زمانی و روش تولید مناسب که فرم خوب این مشخصه ها را ملاک قرار می دهند. طراح خوب بایستی بتواند آنچه در پی گفتن آن است، خوب بیان کند، قادر باشد ارتباط بین فاعل و مفعول را برقرار نماید و بدینوسیله استفاده گر می تواند از میان دهها محصول متفاوت با عملکرد مشابه، محصول بهتر را تشخیص داده و به دیگر محصولات اهمیتی ندهد. دنیای طراحی صنعتی نیز باید از اصول ارگونومی در طراحی محصولات به خصوص مبلمان و دکوراسیون تبعیت کند.

اطلاعات از : مبلمان منتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *