دکوراسیون

روانشناسی رنگ و هارمونی رنگ در دکوراسیون منزل

رنگ و هارمونی رنگ در دکوراسیون منزل

روانشناسی رنگ و هارمونی رنگ ها، زبان طبیعت برای نشان دادن معنا و مفهوم بین اشیا است. هارمونی رنگ تعادل بین رنگ ها را نشان می دهد. مغز انسان زیبایی در هارمونی رنگ و نظم بین آن ها را درک می کند. اساس تئوری رنگ ها دایره یا چرخه ی رنگ است. چرخه ی رنگ، دسته بندی رنگ ها، همجوراری و هماهنگی بین رنگ ها که در تعادل با هم هستند را نشان می دهد. با استفاده از چرخه ی رنگ می توانیم خیلی راحت رنگ هایی که با هم هارمونی و هماهنگی دارند را بیابیم. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تاکنون، دانشمندان و هنرمندان بسیاری به مطالعه و طراحی نمونه های جدید و متنوع از این نمودار رنگ دایره پرداخته اند.

چرخه ی رنگ مهم ترین ابزار برای خلق هارمونی رنگ برای طراحان است. می توانید برای انتخاب رنگ مناسب دیوار های اتاق یا ترکیب رنگ بین دکوراسیون وسایل منزل و همچنین انتخاب رنگ برای خرید لباس از این چرخه ی زنگ استفاده کنید. روانشناسی رنگ و چرخه ی رنگ، به صورت کامل ما را در انتخاب رنگ هایی که با هم هارمونی دارند یاری می کند.

 

رنگ های اصلی

در تئوری رنگ، 3 رنگ اصلی وجود دارد. 3 رنگ اصلی، آبی، زرد و قرمز است. با استفاده از این سه رنگ اصلی می توان دیگر رنگ ها را به وجود آورد.

 

سبز، نارنجی و بنفش رنگ های فرعی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر بدست می آیند. رنگ های فرعی در دایره یا چرخه ی رنگ، بین دو رنگ اصلی می باشد

 

.

ترکیب رنگ های فرعی

  • مشکی:  قرمز+زرد+آبی
  • یاسی:   قرمز+بنفش
  • گلبهی:   قرمز+زرد+کمی قهوه ای
  • قهوه ای: رمز+سیاه
  • قهوه ای روشن: قرمز روشن+آبی روشن یا قرمز+سبز یا آبی+نارنجی یا زرد+بنفش
  • سبز حنایی: زرد+سیاه
  • فیروزه ای: سبز+آبی
  • یشمی: سبزسیر+آبی روشن
  • سبز: آبی+زرد
  • صورتی: سفید + قرمز
  • نارنجی: زرد + قرمز
  • صورتی چرک: کرم + قرمز
  • بادمجانی روشن یا کبود: سفید + سبز + قرمز
  • بادمجانی: سبز + قرمز
  • بنفش روشن: سفید + آبی + قرمز
  • بنفش: قرمز + آبی
  • جگری: شکلاتی + قرمز
  • زرشکی: قرمز + کمی مشکی
  • گلبهی پررنگ: نارنجی + زرد + قرمز
  • گلبهی متوسط: سفید + نارنجی + قرمز
  • گلبهی روشن: سفید + زرد + قرمز
  • سرمه ای: کمی مشکی + آبی
  • زرد فسفری: کمی سبز + زرد
  • آبی آسمانی: سفید + آبی
  • نوک مدادی: سفید + آبی + مشکی
  • فسفری: زرد + سبز
  • سبز لجنی: مشکی + سبز
  • سبز فیروزه ای: سفید + سبز
  • نیلی: آبی+بنفش

 

 

 

 

روانشناسی رنگ های گرم و سرد

  • رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب دریا است و با دیدن این رنگ ها حس سرما، طراوت به فرد منتقل می شود . از این رو به این رنگ ها ، رنگ های سرد می گویند.
  • رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید است و با دیدن این رنگ ها حس گرما به فرد منتقل می شود.  از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.

 

 

 

 

 

هارمونی رنگ ها

 

در اینجا شما را با هارمونی های مختلف که ترکیب رنگ های زیباییی می سازد آشنا می کنیم. ما به شما روش انتخاب را آموزش می دهیم و شما می توانید بسته به سلیقه ی تان ترکیب مورد نظر خود را بسازید.

رنگ بندی مونوکروم

در هارمونی رنگ مونوکروم از شدت های مختلف یک رنگ، در یک خانواده از رنگ ها به کار می رود. از یک رنگ تیره شروه می شود و کم کم در جه ی رنگ روشن می شود.

 

 

رنگ بندی آنالوگ

به رنگ بندی گفته می شود که 3 رنگ، در چرخه ی رنگ، کنار هم نشسته باشند.

 

رنگ بندی مکمل

به رنگ بندی گفته می شود که در چرخه ی رنگ رو به روی هم قرار دارند.

 

 

رنگ بندی متساوی الاضلاع

در چرخه ی رنگ مثلث متساوی الاضلاع رسم کنید. رئوس این مثلث رنگ هایی که با هم هارمونی دارند را برای شما مشخص می کند. رنگ بندی به شیوه ی مثلث متساوی الاضلاع یا سه گانه، پر تحرح هستند حتی اگر کمرنگ آن را انتخاب کنیم. برای داشتن نتیجه ی بهتر در این هارمونی یک رنگ را رنگ اصلی خود قرار دهید و دو رنگ دیگر رنگ های پایه ی شما باشند.

 

 

 

هارمونی متساوی الساقین

در چرخه ی رنگ مثلث متساوی الساقینی رسم کنید. رئوس مثلث رنگ های ترکیبی را به شما نشان می دهد.

رنگ های مکمل مستطیل یا مربع

رنگ های مستطیلی یا مربعی چهار رنگ هستند که رئوس یک مستطیل یا رئس یک مربع را در چرخه ی رنگ نشان می دهند. این رنگ ها که دو به دو با هم مکمل اند. این روش برای انتخاب رنگ امکان ایجاد تنوع بالایی را برای شما به وجود می آورد. برای گرفتن نتیجه بهتر یکی از رنگ ها را رنگ اصلی قرار دهیدو توازن را بین رنگ های گرم و سرد ایجاد کنید.

 

 

 

روانشناسی رنگ ها

رنگ زرد

رنگ زرد جزء رنگهای گرم می باشد. این رنگ یک رنگ تحریک کننده و شاد می باشد. رنگ زرد مملو از انرژی، خلاقیت و عقلانیت است؛ بنابراین توصیه می کنیم که از دفترچه یادداشت زرد رنگ استفاده کنید. این رنگ برای آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و اتاق های رو به شمال مناسب است  اما برای اتاق خواب مناسب نیست.

 

روانشناسی رنگ زرد در طراحی

سرزنده، شاداب بودن و همچنین برای جلب توجه استفاده می شود.

آبی

رنگ آبی، رنگی صاف‌، روشن‌، باطراوت‌، آرام‌، شیرین‌، ساکت و امیدوار کننده‌ است. آبی حس سرما را منتقل و نبض و تنفس را متعادل می‌کند. آبی مظهر دوستی، صداقت‌، روشنی، آرامی و کنایه از وفاداری است. نوعی توازن و هماهنگی بین فرد و سایرین برقرار می کند.

 

 

 

 

 

روانشناسی رنگ آبی برای طراحی

احساس صداقت و امنیت ایجاد می کند، معمولا در بانک ها و تجارت ها از این رنگ استفاده می شود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز دارای کشش و قدرت زیادی است . این رنگ محرک اشتها است در نتیجه بهتر است وسایل آشپزخانه، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها از این رنگ در ترکیب رنگ دکوراسیون استفاده شود.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی

با انرژی، افزایش دهنده ضربان قلب، ایجاد فوریت، معمولا در حراج های کلی دیده می شود.

سبز

رنگ سبز جزئ رنگ های سرد به حساب می آید. این رنگ نماد تولد، زندگی و بخشندگی است. رنگ سبز می‌تواند حس تعادل، هماهنگی، ایمنی، شور و نشاط را در محیط منتقل کند. اگر می‌خواهید خانه‌ای آراسته، آرام و وسیع داشته باشید، از این رنگ در ترکیب رنگ دکوراسیون منزل استفاده کنید.

 

روانشناسی رنگ سبز در طراحی

همراه با ثروتمندان، راحت ترین رنگ برای پردازش توسط چشم و همچنین برای آرامش در فروشگاه ها استفاده می شود.

نارنجی

نارنجی، رنگی است یاداور آتش و حس گرما را منتقل می کند. نارنجی رنگ جوانی، شادابی، جشن و سرور است. این رنگ از دسته رنگ‌های پیش‌رونده است یعنی استفاده از این رنگ در فضاهای بزرگ و وسیع باعث می‌شود که آن فضا کوچک‌تر و صمیمی‌تر به نظر رسد. استفاده از این رنگ در راهرو‌ های ورودی خانه بهترین گزینه می تواند باشد زیرا حس خوش رویی و مهمان نوازی را منتقل می کند. استفاده از این رنگ در اتاق خواب و اتاق ناهارخوری فضای عاطفی و پرنشاطی را ایجاد می کند.

 

 

 

روانشناسی رنگ های دیگر در طراحی

صورتی : رمانتیک و زنانه، در بازار برای محصولات زنانه و دختران جوان استفاده می شود.

سیاه: براق و قدرتمند، در بازار برای محصولات لوکس به کار می رود

بنفش : برای تسکین دادن و آرام کردن به کار می رود، معمولا در محصولات زیبایی و جوان سازی به کار می رود.

 

 

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

 

 

ترکیب رنگ مناسب ابزار قوی و فوق العاده مهم در دکوراسیون داخلی محسوب می شود و تعادل و ارتباط را بین اجزای داخل محیط برقرار می کند. رنگ مبلمان، وسایل، سقف، موکت‌، سرامیک‌ و رنگ دیوارها اگر به درستی انتخاب شوند حس خوب و زیبایی فوق العاده ای را به محیط می دهند. بعضی از افراد در انتخاب رنگ فقط از یک نوع رنگ استفاده می کنند. اما بعضی ترجیح می دهند که از چند رنگ مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنند. حواستان باشد که رنگ ها را آگاهانه انتخاب کنید. هر رنگ بسته به موردی که می خواهد استفاده شود معنا و مفهومی دارد.

 

 

 

 

 

 

در انتخاب رنگ‌های دکوراسیون داخلی ابتدا یک رنگ پایه انتخاب کنید؛ رنگ پایه رنگی است که کلیت فضای مورد نظر به آن رنگ به نظر می آید. پس از انتخاب رنگ پایه باید دو یا سه حالت از آن رنگ یا رنگ های دیگر در چرخه ی رنگ را نیز انتخاب کنید.

رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد جزئ رنگ های گرم محسوب می شوند. این رنگ‌ها انرژی بخش هستند و به فضا جنب‌وجوش می‌بخشند. اما رنگ‌های آبی، بنفش و سبز بیشتر رنگ‌های سرد محسوب می‌شوند و از آن‌ها برای انتقال احساس آرامش استفاده می‌شود.در انتخاب رنگ دقت کنیدو از روش های بیان شده برای انتخاب رنگ ها از چرخه ی رنگ کمک بگیرید. استفاده از رنگ‌های گرم و سرد به طور همزمان پیشنهاد نمی‌شود، زیرا احساسات ضد و نقیضی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

رنگ‌های سبز و آبی به دلیل اینکه سبب ایجاد آرامش درونی در فرد می‌شوند، برای انتخاب رنگ اتاق خواب مناسب می باشد.

زمانی که می‌خواهید فضای اتاق بزرگ به نظر برسد، از رنگ‌های روشن و برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، از رنگ‌‌های تیره استفاده کنید. یکی از محاسن استفاده از رنگ‌های تیره برای دیوار‌ها این است که ارتفاع سقف اتاق را بیشتر نشان می دهد. اگر از چند رنگ برای دیوار اتاق استفاده کنید، اتاق را وسیع نشان می دهد. در هنگام نصب تابلو ها به رنگ تابلو و رنگ دیوار دقت داشته باشید و رنگ هایی را انتخاب کنید که با هم هارمونی داشته باشند. بعد از ان که ترکیب رنگ خود را انتخاب کردید، بهتر است برای ایجاد ارتباط بیشتر بین وسایل، از یک رنگ حداقل در دو جای اتاق استفاده کنید. دقت داشته باشید وسایلی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند مثل پرده و مبل یکی از سه حالت مونوکروم، مکمل یا انالوگ را داشته باشند

منبع : سایت میسو مارکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *